Soms struikelen mensen in relaties omdat ze niet goed communiceren. Ze luisteren niet, zijn soms bot of stemmen hun taalgebruik niet af op de ander voor wie de boodschap is bedoeld. Er zijn ook mensen die niets zeggen, maar denken dat jij het wel kunt raden wat zij denken.
En vaak bedoelen we het goed en is onze intentie zuiver. In een gewone conversatie loopt dit vaak nog wel goed af maar komen we op het vlak waar je kritiek levert of waar je wilt dat iemand zich anders gaat gedragen, dan gaat het soms fout en hebben we de poppen aan het dansen.

Het is belangrijk om te weten dat ons onderbewuste het woordje “niet” niet kan verwerken.

Dus is het beter om opmerkingen en aanwijzingen (feedback) positief te verwoorden. Feedback is gericht op gedrag en niet op de persoon zelf. Feedback geeft mogelijkheden tot verbetering aan. Kritiek is afkeuring van gedrag of afkeuring van de persoon zonder oplossingen aan te reiken.

Feedback modellen

  1. Feedback is het meest effectief wanneer het binnen vijf minuten gegeven wordt. Binnen vijf minuten kan ons onderbewuste de feedback direct opnemen en verwerken.
  2. Sandwich feedback: negatieve feedback wordt afgewezen door ons onderbewuste. Negatieve feedback die als een sandwich is geplaatst tussen twee positieve uitdrukkingen in, kan mogelijk wel worden opgenomen in het onderbewuste en kan in het algemeen beter worden omgezet in gedrag:
  3. Wat heeft de persoon goed gedaan (positief)
  4. Wat dient verbeterd te worden (negatief)
  5. Over het algemeen positieve samenvatting (positief);

Feedback regels:

  1. Feedback veroordeelt niet, het is geen beoordeling maar een toevoeging in de richting van een verbetering;
  2. Feedback is effectiever als het specifiek is in plaats van algemeen;
  3. Feedback dient gegeven te worden in de richting van gedrag, zodat de ontvanger het concreet kan gebruiken;
  4. Feedback heeft alleen zin wanneer de ontvanger feedback wil/kan ontvangen;
  5. Feedback heeft “check” momenten in zich (“klopt het dat….”)

Ontvangen feedback

Luister aandachtig;

  • Ga niet in de verdediging – neem een houding aan en vraag jezelf: “Wat kan ik hiervan leren?”;
  • Geef in eigen woorden weer wat je gehoord hebt om je eigen waarneming te checken;
  • Stel vragen ter verduidelijking, vraag om voorbeelden als het je niet duidelijk is;
  •  Evalueer zorgvuldig de bruikbaarheid en waarde van de feedback die je gehoord hebt;