NLP Academie voor | NLP Training | NLP Cursus | NLP Opleiding | Neuro Linguïstisch Programmeren - Opleidingen en Cursussen

Feedback


Soms stranden mensen in relaties omdat ze onvoldoende communiceren of op manier die bij anderen de haren recht overeind laat staan. Ze luisteren niet, zijn bot of stemmen hun taalgebruik niet af op de ander voor wie de boodschap is bedoeld. Er zijn ook mensen die hun verwachtingen niet uitspreken en denken dat jij wel kunt raden wat zijn verwachten. In de meeste gevallen is het goed bedoeld en is de intentie zuiver.  In een gewone conversatie loopt dit vaak nog wel goed af maar komen we op het vlak waar je kritiek levert of waar je wilt dat iemand zich anders gaat gedragen, dan gaat het soms fout en hebben ontstaat een heftig meningsverschil met alle emoties die erbij horen. Probeer dan nog maar eens feedback te geven.

Dus is het beter om opmerkingen en aanwijzingen (feedback) positief te verwoorden. Feedback is gericht op gedrag en niet op de persoon zelf. Feedback geeft mogelijkheden tot verbetering aan. Kritiek is afkeuring van gedrag of afkeuring van de persoon zonder oplossingen aan te reiken.

Het is belangrijk om te weten dat ons onderbewuste het woordje “niet” niet kan verwerken.

Feedback modellen

Feedback is het meest effectief wanneer het binnen vijf minuten gegeven wordt. Binnen vijf minuten kan ons onderbewuste de feedback direct opnemen en verwerken.

Een bekend model is het sandwich feedback model waarbij de ontvanger van de feedback in eerste instantie positieve punten te horen krijgt zodat de ontvanger in een positieve stemming komt om zo kans te vergroten dat de feedback als opbouwend wordt beschouwd. Over het algemeen wordt negatieve feedback wordt afgewezen door ons onderbewuste.  Negatieve feedback die als een sandwich is geplaatst tussen twee positieve uitdrukkingen in, kan mogelijk wel worden opgenomen in het onderbewuste en kan in het algemeen beter worden omgezet in gedrag:

Het sandwich feedback model is gelukkig makkelijk en ziet er als volgt uit:

Jouw feedback begint als eerste met het benoemen van wat je allemaal goed vond. Praat hierbij in tegenwoordige tijd en zorg dat je zo specifiek mogelijk bent. Je zorgt met de eerste gedeelte dat de ontvanger in een positieve stemming komt en zo makkelijker de verbeteringen kan accepteren. Het eerste broodje is gesmeerd. Het zorgt natuurlijk ook voor rapport.

In de tweede stap is het de bedoeling om te zorgen voor het rijkelijk beleggen van de sandwich. Je geeft specifieke vpunten aan wat de ander kan verbeteren. Soms is het handig om het voor te doen of te verduidelijken. Je wilt immers dat de ander iets met de feedback kan.

Tot slot sluit je de sandwich dicht door het broodje erop te zetten. Dit doe je door een positief onderdeel te benadrukken. Je zorgt er hiermee voor dat de ontvanger in een positieve stemming terecht komt (of blijft) en ook echt gemotiveerd is om aan de verbeterpunten te gaan werken.

De laatste stap bij het maken van de sandwich is het laatste broodje erboven op. Dit doe je door een positief punt van de ontvanger te benadrukken. Hiermee blijft de ontvanger in een positieve stemming en dat zorgt voor motivatie om ook daadwerkelijk iets met de verbeterpunten te gaan doen.

Feedback regels:

  • Feedback veroordeelt niet, het is geen beoordeling maar een toevoeging in de richting van een verbetering;
  • Feedback is effectiever als het specifiek is in plaats van algemeen;
  • Feedback dient gegeven te worden in de richting van gedrag, zodat de
    ontvanger het concreet kan gebruiken;
  • Feedback heeft alleen zin wanneer de ontvanger feedback wil/kan
    ontvangen;
  • Feedback heeft “check” momenten in zich (“klopt het dat….”)

Ontvangen feedback

  • Luister aandachtig;
  • Ga niet in de verdediging – neem een houding aan en vraag jezelf: “Wat
    kan ik hiervan leren?”;
  • Geef in eigen woorden weer wat je gehoord hebt om je eigen waarneming
    te checken;
  • Stel vragen ter verduidelijking, vraag om voorbeelden als het je niet
    duidelijk is;
  • Evalueer zorgvuldig de bruikbaarheid en waarde van de feedback die je
    gehoord hebt;