Nachtmerries hoe gaaf zijn die?!

kidsJa natuurlijk de titel is een beetje misleidend want een nachtmerrie is helemaal niet gaaf als je het zelf beleeft. Je wordt angstig en bezweet wakker en je hart klopt als een gek. Niets gaafs aan… Als kind kan je er regelmatig last van hebben.

En iedere ouder weet wat een ellende het is als je in de vroege ochtend uurtjes gewekt wordt door je kinderen en, nog erger, als ze niet meer in hun eigen bed durven te slapen en bij je in bed kruipen en vervolgens de hele nacht tegen je aan te trappen.

Gelukkig bestaan er bepaalde NLP-technieken die je kunt gebruiken om dit nachtmerrie-probleem, en ook vele andere problemen, op te lossen en je kind daadwerkelijk te helpen door het hulpbronnen te geven!

Laatst vertelde een ouder die de NLP & Kids Pro had gevolgd, het volgende:

“Een paar jaar geleden toen mijn zoon André ongeveer 5 of 6 jaar oud was begon hij nachtmerries te krijgen en kroop hij geregeld bij mij in bed. Aangezien ik erg gesteld ben op mijn nachtrust en dus regelmatig een slapeloze nacht had als André weer een nachtmerrie had, besloot ik dat ik hem beter kon helpen om de nachtmerries te stoppen.

Dus de eerstvolgende keer dat hij een nachtmerrie kreeg, ik was nog wakker en nog niet naar bed gegaan, en hij er wakker van werd kreeg ik de kans om er wat over te vragen. Ik vroeg hem wat er nou zo eng was aan die nachtmerrie. Het had iets te maken met zombies…wat bleek nou, hij had eerder de video van Michael Jackson thriller gezien…

Dus ik vroeg André waar zou je wel over willen dromen, en ze vertelde me dat hij best wil dromen over bepaalde tekenfilms, die hij destijds erg leuk vond. Ik liet hem aan die tekenfilms denken en begon hier wat grapjes over te maken samen met mijn zoon.

Dit hielp hem om te ontspannen, maar hij zei ook dat het hem maar even hielp ontspannen want elke keer als hij zijn ogen dicht deed kwamen de zombies weer terug.

Ik wist dat hij gek was op Peter, en voor degene die niet weten wie Peter is, Peter is een stoere jongen van 10 jaar oud die tegen enge monsters en buitenaardse wezens vecht door er zelf een te worden. Ik vroeg hem of hij zichzelf kon zien in de beelden en of hij kon zien wat de buitenaardse wezens deden. (Dit zorgde ervoor dat hij zichzelf dissocieerde van het verhaal en de negatieve emoties verminderde) Toen vroeg ik hem wat er zou gebeuren als hij plots Peter zou worden?? Bang! Op dat moment begon alles te veranderen van een nachtmerrie naar een spel wat natuurlijk erg gaaf was. Ik vroeg hem wie er nog meer handig kon zijn om erbij te kunnen halen. Hij gaf me allerlei suggesties zoals batman, superman, en menig andere superheld, dus zijn dromen waren nu ongeveer als de Avengers film die we nu kennen.

Andre bracht het spel naar een heel nieuw level toen hij realiseerde dat elk van deze superhelden verschillende magische krachten en gaven hadden die ze in staat stelden om de slechte monsters en buitenaardse wezens uit te schakelen.

Andre kreeg gewoon plezier in zijn dromen en hij genoot van het ontdekken van nieuwe slechteriken.

Ik stelde voor aan hem dat deze superhelden voor hem een krachtveld zouden creëren, zodat hij zijn rust zou krijgen als hij klaar was met het verslaan van alle wezens en monsters.

Dit was belangrijk om hem rustig te kunnen laten slapen. Ik denk dat we er ook gave geluidseffecten in gemaakt hebben!

Het gave hiervan is dat ik niet alleen Andre leerde hoe hij zelf met de nachtmerrie om kon gaan, maar dat het nog veel krachtigere bron is voor een kind om bewust controle te nemen over zijn interne wereld. De dingen die hij ziet, voelt en hoort in zijn gedachten.

Het is niet dat Andre nooit meer een nachtmerrie gehad heeft, die kreeg hij wel, maar door een paar vraagjes te stellen kwam hij zelf heel snel met allerlei creatieve oplossingen over hoe om te gaan met zijn interne wereld, en kon ik ook weer slapen:).”

Zo kan je een probleem omzetten in een hulpbron… met behulp van NLP. Is dat gaaf of niet?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 1 =