In mijn trainingen en ook daarbuiten praat ik nog wel eens met mensen 1 op 1. En wat het leuke is aan mijn vak, is dat er geen maskers aanwezig zijn bij de mensen waarmee ik praat in deze setting.
Ze zijn volledig zichzelf, en open voor een connectie met mij. Zoals jullie weten, ik hou van mensen en ben een echt mensen mens, zoals ze dat zo mooi zeggen!
Dus voor mij is er niets mooiers dan de uniekheid en echtheid van de mens.

Maar in die echtheid, schuilt soms veel verdriet en pijn. Soms schuld en soms boosheid, die niet losgelaten kan worden. En met deze emoties trekken we ons nog wel eens terug. Sommige van ons laten letterlijk niets meer van ons horen, laten niemand meer toe, sluiten zich af in een zee van interne negatieve dialoog en gedachten over de ander of over een situatie waardoor de negatieve emoties steeds heftiger worden. Anderen gaan juist in de aanval, en gebruiken wat aggressiver gedrag. En weer een ander negeert het hele euvel en gaat er met een grote boog omheen.

Als je ze zou vragen wat ze het liefst zouden willen, dan zou het antwoord kunnen zijn “acceptatie van zichzelf, of acceptatie door de ander” . Simpel gezegd zouden we gewoon aandacht en liefde willen, en een beetje erkenning en dat we gewenst zijn.
Als we alleen dit zouden horen, dan verdwijnen alle emoties als sneeuw voor de zon. Maar als we dit niet horen, dan kunnen we blijven hangen in de emotie en gedragen we ons “negatief”!
En irronisch is, dat dat negatieve gedrag, is waar we op veroordeeld worden door de ander, en krijgen we niet de liefde en de positieve aandacht die we zo hard nodig hebben.
Heel Menselijk toch?!

Wat als je daar nou een ommezwaai in zou maken, wellicht ben je dan wel in het volgende geinterresseerd… Probeer het eens uit, zie het als een experiment:

  • Neem een paar minuten de tijd om over de negatieve emoties of gevoelens na te denken die je dwars zitten. Dit kan zijn onzekerheid, schuld, pijn, jaloersheid, boosheid, verdriet, angst of vernedering.
  • Terwijl je je bewust bent van de emotie, focus je eens of je een beeld voor je ziet, of een gedachte die deze emotie bij je oproept.
  • Adem nu naar het gevoel toe en erin, waarmee ik als het ware bedoel focus op het gevoel terwijl je adem er naar toe en van weg blaast. Doe dat een paar minuutjes. Terwijl je ernaar toe ademt, zie dat de lucht die je uitblaast en in ademt heel zuiver is. Geef het eventueel een mooie kleur mee. Doe dit een paar minuten.
  • Stel je eens voor dat je dit gevoel nu accepteert en geen weerstand meer tegen hebt. Onderzoek eens wat het voor je doet.
  • Oefen en zeg tegen jezelf, dit mag ook hardop, “Ik accepteer mijn emotie/gevoel “X”, en ik accepteer het volledig”.

Als je dit gaat doen dan merk je wellicht wat weerstand in het begin, je voelt wellicht je lichaam nog niet echt ontspannen maar gespannen aanvoelen. Hou vol, zet door en herinner jezelf dat een feit een feit is, en als het gevoel er is, dan is het er. Je hoeft het niet te verstoppen. Emoties hebben nou eenmaal een functie, waar je naar wilt luisteren. Blijf denken aan het accepteren dat het gevoel er mag zijn.
Zeg tegen jezelf “ik ben nu de wereld van mijn emotie “X” en/of “Y” aan het ontdekken” . Of een zin die beter bij je past!

Geef geen weerstand aan je weerstand, accepteer de weerstand, en accepteer waar je nu staat in het leven.
Als we er tegen vechten wordt het juist erger. Als je het accepteert zal het vanzelf oplossen.

Vanuit de NLP en het communicatie model gezien, zodra we een overtuiging hebben, en iets vinden van het hebben van deze emotie. Bijvoorbeeld dat we het niet mogen hebben, dat het niet past in ons model van de wereld, of dat het niet past bij je identiteit, dan zullen we juist al onze filters aanspreken om er voor te zorgen dat we juist die informatie zien of horen, die deze overtuiging in stand houdt en dat we het naar ons zelf toe bevestigen.

En aangezien negatieve emoties slecht zijn voor de gezondheid en onze lichamelijke toestand, kan je maar beter zo snel mogelijk afscheid nemen van negatieve emoties.

Lukt het je niet, neem een kijkje op onze website www.nlpacademie.nlwant wie weet is een NLP Practitioner opleiding, of een Time Line Therapy opleiding, de oplossing voor jou. In deze opleidingen gaan we met je aan de slag gaan om je te leren hoe je inzicht krijgt in jezelf en hoe je met emoties kunt omgaan en ze los kan laten. 
Wil je eerst even snuffelen aan NLP dan is de tweedaagse NLP2Day wellicht een super mooi kado voor jezelf.

Gun jezelf een betekenisvol leven in geluk en harmonie met vooral jezelf!

Accepteer en hou van jezelf!
Liefs Karin

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien + 3 =