Het Engelse werkwoord “to frame” betekent in een kader zetten. In NLP “taal” betekent “to frame” de wijze waarop we situaties in verschillende contexten kunnen zetten om deze situaties zodoende een andere betekenis te kunnen geven. We kennen een aantal verschillende “frames”

OUTCOME FRAME

  • Evalueer hoe een bereikt resultaat in lijn is met het doel;
  • Ken je eigen doel;
  • Achterhaal doelstellingen van anderen;
  • Naar het doel toe bewegen;
  • Vraag: “Wat is je doel?”, “wat wil je bereiken?”

RELEVANCY FRAME

  • Hoe is iets relevant voor het onderwerp?
  • Past het in het kader van de gekozen doelstelling;
  • Vraag: “Hoe is X relevant in het licht van Y?”

ECOLOGY FRAME

  • Hoe passen je acties in het grotere geheel van vrienden, familie, zakelijke belangen?;
  • Respecteert je actie de integriteit van anderen?
  • Is het congruent met je zelf?
  • Vraag: “Hoe past dit in het grotere geheel”, “Hoe is dit goed voor anderen”?

EVIDENCE FRAME

  • Hoe weet je dat het waar is?
  • Wat zal je zien, horen, voelen?
  • Vraag: “Hoe weet je dat het waar is”, “Welk bewijs heb je voor…?”

AS IF FRAME

  • Als je zelfverzekerd wilt zijn, doe dan alsof;
  • Gebruik dit frame om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken;
  • Doet nieuwe zenuwbanen ontstaan;
  • Vraag: “wat zou er gebeuren als je het zou kunnen?”, “Stel je eens voor dat….?”

BACK TRACK FRAME

Backtracking (parafraseren) betekent het herhalen of samenvatten van iemands bewoordingen. Hierbij maak je gebruik van de sleutelwoorden die de ander heeft gebruikt en de daarbij behorende tonaliteit. Door het gebruik van backtracking bouw je rapport op met je gesprekspartner

“Framing” of te wel kaderen is in communicatie uitermate belangrijk aangezien het de attentie van de luisteraar in een afgebakend gebied laat bewegen. Van te voren iets in een kader zetten, houdt de luisteraar ook meestal in het kader wat je als meester in communicatie hebt uitgezet. Door slim gebruik te maken van het “relevancy frame” kun je snel weer terug naar waar je was gebleven.