Welke toevoeging kan de Wim Hof Methode (WHM) hebben in cognitieve interventies.

Over de avond

We kennen allemaal wel de mentale of cognitieve benadering om mensen van hun problemen af te helpen. Door het toepassen van een six step reframe, tot het werken met submodaliteiten. Of juist diep het onderbewuste in te duiken om daar bepaalde overtuigingen aan te passen, of zelfs het verleden in te gaan om daar dingen bewust te verwerken.

Veelal zijn deze methoden gericht op het veranderen van de kinesthetische beleving door het aanpassen van de mindset. Met andere woorden, herprogrammeren van de hersenen om tot een ander gevoelsensatie te komen. Deze sessies zijn vaak alleen op het hoofd gericht en de rest van het lichaam ‘moet’ maar volgen.

Maar wat gebeurt er nu precies in het lichaam en hoe kunnen we het lichaam hier meer in betrekken?

Mijn naam is Alan Lewis en ik ben in opleiding bij Wim Hof, beter bekend als The Iceman. Voor degenen die hem niet kennen; Wim zwemt in zwembroek op de Noordpool, klimt verschillende bergen in korte broek en beweert zijn autonoom zenuwstelsel en immuunsysteem bewust te kunnen beïnvloeden. Sinds 2011 worden deze beweringen wetenschappelijk onderbouwd en geeft hij hier regelmatig workshops in en leid mensen op tot instructeur in de Wim Hof Methode (WHM).

Mijn intentie is om een groter bewustzijn te creëren met betrekking tot  lichaam en geest en dit verder te integreren met bestaande (cognitieve) interventies. Daarnaast ben ik gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met angst, voornamelijk in een sportieve context. En ben ik voortdurend bezig om mijzelf daar verder in te bekwamen. Faciliteren in het proces van angst naar vrijheid!

Tijdens mijn opleiding in de WHM  heb ik vooral een veel groter bewustzijn over het lichaam gekregen, hoe je bijvoorbeeld enkel met ademhaling je hormoonhuishouding kunt aansturen en hoe je het para- en ortho sympatisch zenuwstelsel (de rem en gaspedaal van het lichaam) kunt beïnvloeden. Maar ook fysiologisch (on)mogelijke dingen, zoals comfortabel in een ijsbad kunnen zitten.  En nog bewuster geworden van de invloed van mindset op het lichaam. Maar ook andersom, welke invloed het lichaam heeft op de mindset. Aandacht is energie.

De WHM bestaat uit 3 componenten; koude, ademhaling en mindset.

Koude:, ons lichaam is lui geworden, een extra trui aan of de kachel wat hoger. Ons lichaam is niet meer gewend om te werken en is daardoor verslapt. Hierdoor zijn we vatbaarder geworden voor allerlei ziekten. Ongedwongen blootstelling aan koude heeft allerlei fysiologische voordelen; zoals een verbeterd cardiovasculair systeem, (her)activeren van bruin vet en een verbeterde immuunrespons.

Daarnaast zorgt koude voor een directe feedback. Je krijgt een sterke inwendige focus, deze heb je ook nodig om dicht bij jezelf te komen. Bewustwording van allerlei processen in je lichaam.

Wanneer je niet gefocust bent, of afgeleid, ben je niet bij jezelf en krijg je het snel koud. Dan neemt de angst/ shock reflex het over.

Ademhaling; we ademen voortdurend, het is een volledig onbewust proces. Juist daarin schuilt het gevaar. We ademen vaak oppervlakkig en kort, met als gevolg dat ons lichaam verzuurt en we stress krijgen. Ademhaling heeft een enorme invloed op onze fysiologie.

Met onze ademhaling hebben we controle over de rem en gaspedaal van het lichaam. Veel mensen trappen voortdurend het gaspedaal in en branden helemaal op. Anderen hebben voortdurend de rem erop en komen moeilijk in beweging. Sommigen maken het zo bont, die trappen rem en gaspedaal tegelijkertijd in… iedereen die auto rijdt weet wat voor gevolgen dat kan hebben…

Met de juiste ademhalingstechnieken kun je diep tot rust komen of juist in actie komen.

Mindset; iedereen weet dat je jezelf ziek kunt denken, maar dit werkt ook andersom. Wanneer je bewust bent van je mindset, kun je opeens schijnbaar onmogelijke dingen bereiken. Door intentie en focus kun je het lichaam op celniveau aansturen, het openen en sluiten van aderen, het verhogen van de kern temperatuur of de aanmaak van verschillende hormonen beïnvloeden. Dat is invloed op het diepste niveau, maar ook veel oppervlakkiger heeft de juiste mindset ook een grote invloed, denk maar eens aan een koude douche, denk maar eens dat je er onder stapt en ervaar wat er gebeurt.

Mindset is vaak het hoofdonderdeel in (cognitieve) interventies voor gedragsverandering. Ik wil graag praktische tools meegeven om deze 3 onderdelen te integreren zodat je kunt komen tot een completere sessie. Een sessie waar body en mind werkelijk samenwerken en er een duidelijker meetinstrument is dan alleen een kinesthetische ervaring.

Wat ga je leren op 19 maart 2015?

Naast de uitgebreide theorie leer je praktische tools om je sessies nog completer te maken:

  • Koude gebruiken als aanvullend meetinstrument.
  • Een diepere focus door koude.
  • Een groter lichaamsbewustzijn door koude.
  • Simpele ademhalingstechnieken om altijd te kunnen ontspannen of juist inspannen.
  • Ademhalingstechnieken om het lichaam te ontzuren.
  • Veel meer energie door ademhaling.
  • Bewustwording van de effecten van ademhaling op je fysiologie.
  • De juiste mindset te ontwikkelen voor gedragsverandering.

 

Hoe ziet de avond eruit?

Het zal een interactieve lezing worden waarbij er zoveel mogelijk op de vragen word ingespeeld. Daarnaast zullen er ook praktische vaardigheden aan bod komen.

Eventuele suggesties en vragen kun je sturen, samen met je inschrijving voor deelname,  naar info@nlpacademie.nl. Waar mogelijk zal Alan deze meenemen in de presentatie.

Locatie

De Let’s Talk avonden vinden plaats aan de Lireweg 74 in Nieuw Vennep. Parkeren is er gratis.

Investering

De investering voor de avonden is €15,- per avond. Yes, echt maar €15.

Inschrijven

Inschrijven kun je doen via onze online inschrijfformulier.

[social_sharing style=”style-11″ fb_like_url=”https://www.nlpacademie.nl/waarom-zou-je-kou-lijden/” fb_color=”light” fb_lang=”nl_NL” fb_text=”like” fb_button_text=”Share” tw_lang=”nl” tw_url=”https://www.nlpacademie.nl/waarom-zou-je-kou-lijden/” tw_name=”nlp_ac” tw_button_text=”Share” g_url=”https://plus.google.com/102074513545564506071″ g_lang=”nl” g_button_text=”Share” linkedin_lang=”en_US” alignment=”center”]