5 effectieve dingen die je kunt doen om je angst te overwinnen

NLP Ankeren

Angst komt in vele vormen. Angst voor de tandarts, angst voor insecten, angst om je baan kwijt te raken, angst om te vliegen, angst om als ondernemer failliet te gaan. Vaak zijn we bang voor iets uit het verleden en maken we ons zorgen over de toekomst en kun je je angstig voelen.

Vaak lijkt het overwinnen van angst voor iets voor de buitenwereld als even makkelijk over een drempeltje stappen. Voor degene met de angst is het drempeltje vaak een drempel te hoog om overheen te stappen. Op het internet kun je genoeg technieken vinden die je “even” van de angst afhelpen en even vaak zijn de technieken “mooi” op papier maar voor iemand met angst vereist het om met angst geconfronteerd te worden. En laten we eerlijk zijn. Het is nooit makkelijk om met je eigen angst geconfronteerd worden.

En als je angst er voor zorgt dat je leven onprettig begint te worden is het tijd om er wat aan te doen want het overwinnen van je angst zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen toeneemt en je weer kijkt naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.
Wellicht dat de volgende 5 stappen je kunnen helpen bij het overwinnen van je angst

Langzaam en kleine stapjes

Hoewel sommigen je zullen vertellen dat je “slechts” even door je angst moet heen bijten en de “pijn” even hevig is maar dat je daarna een “bevrijding” voelt, is voor sommigen een prima strategie. Maar wat als je angst zo overweldigend voelt dat een grote stap gewoon niet gaat. Neem dan een kleine stap zodat je langzaam zelfvertrouwen opbouwt en als vanzelf de volgende stap kunt gaan nemen. NLP geeft je tools om het gevoel van angst wat je kunt hebben te overwinnen zoals het veranderen van submodaliteiten.

Zorg voor de juiste motivatie

Soms kan het overwinnen van je angst langer duren dan dat je vindt dat het moet duren. En dat levert dan weer frustratie op en zorgt op haar beurt er weer voor dat je minder gemotiveerd raakt om daadwerkelijk verder te gaan om je angst te overwinnen. Een goede strategie om toch door te gaan is het veranderen van negatieve gedachten in positieve gedachten. Een simpele en makkelijke manier om je hierbij te helpen is om op alle voordelen van het overwinnen van je angst op te schrijven, hoe je leven anders zou zijn als je dit achter je laat. Vaak genoeg zorgt dit weer voor de juiste motivatie.

Kijk naar het NU.

De meeste angsten hebben te maken met onplezierige gebeurtenissen uit het verleden of zorgen voor wat er mogelijkerwijs in de toekomst kan gebeuren. Daarom is het concentreren op het heden een manier om je angst te overwinnen. Zelfhypnose kan je helpen om te ontspannen en om te genieten van NU.

Onderzoek je angst

Maak eens op een andere manier kennis met je angst en ga op zoek naar de eerste gebeurtenis waar je angst ervoer. Wat was het precies waar je bang voor was en zou je, met de wetenschap van nu, er nog steeds bang voor zijn. Of ben je inmiddels zo “gewapend” met wat je in je leven geleerd hebt dat er eigenlijk geen reden is om je angstig meer te voelen. En onderzoek eens wat de angst je eigenlijk wil vertellen. Er wellicht meer aan de hand. Neem bijvoorbeeld vliegangst. Hoewel het klinkt als alleen een angst om te vliegen is er vaak meer aan de hand. Misschien een combinatie van hoogtevrees, angst om controle te verliezen of angst voor wie er naast je komt te zitten. Onderzoek je angst zodat je de juiste strategie kunt volgen. Een krachtige techniek die kan helpen bij het overwinnen van angst is Time Line Therapy (r).

Zoek iemand die je kan helpen

Vaak is het overwinnen van je angst een stuk makkelijker als je hulp krijgt van goede vrienden, ouders of partner. Deel je angst zodat ze je begrip hebben voor hoe jij kunt reageren op bepaalde dingen en je wellicht kunnen helpen om je perspectief en hoe je naar je angst kijkt kunnen veranderen. Soms kan iemand iets tegen je zeggen, waardoor de  angst volledig ongegrond is, simpel omdat je nog nooit zo tegen aan hebt gekeken. De angst wordt als het ware in een ander kader gezet en krijgt een andere betekenis.

Soms is het zoeken van professionele  hulp een betere oplossing. Zij zijn immers gespecialiseerd in het je begeleiden van het overwinnen van je angst.

NLP kent krachtige technieken om je te helpen je angst te overwinnen en dat maakt het waardevol om NLP te leren. Niet alleen voor je zelf en ook als je anderen wilt helpen. Maar NLP leert je ook om meer zelfvertrouwen te krijgen en je goed te voelen. Hypnose is een mooie techniek om je te leren ontspannen, emoties uit het verleden te neutraliseren en je angst te overwinnen. Beide kun je leren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeven − zes =