Als NLP zo fantastisch is…..

Als NLP zo fantastisch is, waar is dan mijn BMW Z3?

Als NLP zo fantastisch is, waar is dan mijn BMW Z3? Ok, ik moet toegeven dat ik het nooit iemand heb horen zeggen maar ik proef het. Immers Emiel was iedereen al voorgegaan Het zit in het onbewuste van de NLP gemeenschap. Natuurlijk, de vraag is steeds een andere: “Waar is mijn miljoen euro?”, “Waar is mijn perfecte partner?”, “Waar is nu die uitdagende baan?” maar de vorm was hetzelfde. “Tjakka” En hoe komt het dat je deze vragen nooit hardop hoort?

Waarschijnlijk omdat sommigen zijn verleid door de beloften die NLP soms maakt (“je kunt alles krijgen wat je wilt, zijn wie je wilt zijn en doen wat je wilt doen, droom en maak je droom”) en het dezelfde mensen zijn die geld, tijd en overtuiging hebben geïnvesteerd in NLP zodat zij zeker niet NLP zullen ontmaskeren.

Het mag misschien gek klinken uit de mond van een NLP trainer maar door hier open over te praten en wat licht te laten schijnen op deze overpeinzingen, kan ik er zeker van zijn dat iedereen in de NLP wereld alle roem, fortuin en BMW Z3’s krijgt die hij of zij toevalt.

Gewenning – de verborgen waarde

Toen men aan Virginia Satir vroeg wat de meest krachtige invloed is die mensen kennen gaf ze zonder nadenken het volgende antwoord:”gewenning” De zucht naar het bekende, de zucht om te zorgen dat morgen hetzelfde is als vandaag. Tenslotte heeft alles wat we gisteren deden ervoor gezorgd dat we het overleefd hebben en nog een dag verder mogen. Gisteren heeft een bewezen “trackrecord” en natuurlijk voelt alles wat gewend is, vertrouwd.

Natuurlijk weet ik dat mensen niet bewust wensen dat de dingen vandaag hetzelfde zijn als gisteren. Maar helaas, het is ons onbewuste die het feestje viert en je onbewuste weet dat wat je tot nu toe hebt gedaan er voor heeft gezorgd dat je een succes bent. Je leeft. Het heeft gewerkt. Als iemand als 20, 30 jaar druk is met het niet hebben van een BMW Z3 dan ben je er inmiddels aan gewend dat je geen BMW Z3 hebt. En dat voelt op de één of andere manier wel weer goed. Voor iemand die al 20 jaar depressief is, voelt dit ook vertrouwd (niet noodzakelijkerwijs goed). Het van de één op de andere dag niet meer depressief zijn voelt als een bedreiging en een verstoring van het opgebouwde evenwicht.

Er zijn mensen die zeggen:”Inmiddels werk ik al jaren aan mezelf, ik moet nu toch wel eens klaar zijn. En daar is die gewenning die dan weer zijn kop om de hoek steekt.

Als je al jaren aan jezelf werkt dan is de staat van werken aan jezelf inmiddels vertrouwd, ben je eraan gewend en voelt het goed. Of sommigen zeggen:”Maar ik probeer constant om te veranderen” Ook hier is het weer. Proberen is een staat geworden waaraan je gewend bent geraakt en voelt goed.. Iedereen die op een bepaalde manier een langere tijd worstelt met bepaalde onderwerpen herkent waarschijnlijk wel dat dit inmiddels een vertrouwd gevoel geeft. Gewenning is dus een drijvende kracht achter juist niet veranderen. Snel veranderen veroorzaakt een verstoring in het evenwicht en overigens proberen werkt echt niet.

De “Denker” en de “Bewijzer”

Leonard Orr heeft, om dit te verklaren,  een prima begrijpelijk model opgesteld. Hij deponeert de stelling dat het brein twee aspecten kent: de “Denker” en de “Bewijzer”. De “Denker” is zo flexibel als dat je je kunt voorstellen, zonder beperkingen en in staat alles te bedenken (de wereld is plat, de wereld is rond, buitenlanders zijn gevaarlijk, mensen zijn briljant, ik ben dom, ik ben voor een dubbeltje geboren en doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, God bestaat, God bestaat niet, toeval bestaat niet, alles is toeval). De taak van de “Bewijzer” daarentegen is vele malen simpeler. Wat de Denker denkt, bewijst de “Bewijzer”. Als je denkt dat je niet goed genoeg bent, dan zul je alle ervaringen filteren om te zorgen dat je de stelling kunt bewijzen. Als je denkt dat je briljant bent , dan zul je alle ervaringen filteren om te zorgen dat je ook deze stelling kunt bewijzen

En denken is misschien we niet erg specifiek. Waar de “Denker” en de “Bewijzer” echt over gaan is wat mensen, diep van binnen, geloven over henzelf en de wereld om hen heen.. Het goede nieuws is dat het makkelijk is waar te nemen wat jouw “Denker” heeft gedacht en wat jouw “Bewijzer” heeft bewezen. Kijk  eens naar de resultaten die het leven je hebben gebracht. Hoe je leven er nu uitziet is een redelijk accurate  weergave van je eigen overtuigingen over jezelf en de wereld om je heen. Als iemand al voor 5 jaar tegen zichzelf zegt dat die BMW Z3 er wel komt maar nog steeds in de oude Ford Escort rijdt als 5 jaar geleden dan is dat een indicatie wat iemand echt gelooft.

Start waar je bent

Milton Erickson was een meester in het ontmoeten van mensen in hun model van de wereld door het maken van rapport (verbinden met anderen door lichaamshouding, taal en tonaliteit af te stemmen op de ander). Dit is één van de meest beroemde onderwerpen geworden die je zult tegenkomen in NLP trainingen en kun je gebruiken om snel de juiste muziek te spelen met anderen. De meeste NLP-ers die ik ken, passen deze techniek inmiddels rigoureus toe op anderen, maar hoe vaak zie ik mensen die er niet in slagen om rapport te maken met.. Juist met jezelf. Maar hoe doe je dat? Rapport maken met jezelf. Is het het bewuste deel van ons brein wat rapport maakt met ons onbewuste deel. Wie zal het zeggen? Maar als stelling prima bruikbaar om de vraag te beantwoorden. “Hoe maak je rapport met jezelf?” Acceptatie,acceptatie van de omstandigheden, acceptatie van de situatie.

Acceptatie is niet zeggen dat je de situatie prettig vindt, er blij mee bent of het er mee eens bent. Acceptatie betekent dat je de huidige situatie herkent en erkent. Het is wat het is op dit of dat moment. Sommige mensen gebruiken de hype woorden:”je moet positief denken, dat lost alles op” maar ontkennen daarmee ook de realiteit van het huidige moment. Vaak maakt dat de situatie alleen erger. Acceptatie is het tegenovergestelde van ontkenning. Wanneer je de realiteit van de huidige situatie accepteert bevrijdt je jezelf van de ketens die je op dat moment tegenhouden om het te veranderen. Idioot, is het niet. Ik citeer op zulke momenten het liefst Ian Watson. Die zegt tenslotte:” What you resist persists, but what you accept dissolves”

En wat heeft acceptatie nu met die BMW Z3 te maken en met  gewenning en met de Denker en de Bewijzer en met Milton? Hmmm, Je helpt iemand die last heeft van een fobie voor vliegen niet met hem of haar simpelweg te vragen te stoppen met de angst en je verandert je omstandigheden niet door alleen te zeggen wat je wil veranderen.Het is genuanceerder dan dat. Overtuigingen over wie je bent en wat je kunt, alles wat zo vertrouwd aan voelt en onze angst voor het onbekende helpen je niet om snel te veranderen.

Wat je nodig hebt, onder andere,  is rapport met jezelf. Wanneer je je omstandigheden accepteert, creëer je rapport met jezelf en ik weet zeker dat dit een fantastisch beginpunt is om meer te genieten van jezelf beïnvloeden en de sleutel is tot snel veranderen.

Tips om verandering te vergemakkelijken.

Om af te sluiten met een aantal tips hoe je jouw ontwikkeling een turbo-boost geeft en tegelijkertijd geniet van het proces:

Maak een dagelijkse routine.

Sommigen houden van tennis, anderen van schrijven, anderen van yoga en weer anderen houden van hardlopen. Eigenlijk maakt het niet echt uit waar je van houdt. Wat belangrijk is dat je het doet. Door er een dagelijkse routine van te maken creëer je balans in je leven en gewenning (ik zei je toch dat ik er nog op zou terug komen) Dit zorgt er op haar beurt weer voor dat de balans tussen verandering en gewenning in je leven niet al te veel in beweging is Wanneer je in deze balans blijft zal verandering een niet al te grote impact op je hebben.

Zoek uit wat jouw “Denker” en “Bewijzer” al die tijd hebben gedaan.

Kijk eens eerlijk naar de omstandigheden in je leven en vraag jezelf wat je overtuigingen zijn die er voor zorgen dat je de resultaten haalt die je haalt en tot nu toe behaalt hebt. Wanneer je een idée hebt van wat je overtuigingen zijn…..

Accepteer jezelf en je omstandigheden.

Wanneer je accepteert zoals het is, zul je verbaast zijn over dat de dingen waarmee je al die tijd worstelde vanzelf minder beginnen te worden en dat je oplossingen begint te zien

Ontspan en geniet van het proces.

We leven in een maatschappij waar resultaten alom geprezen worden. Dit betekent dat succes, geluk en voldoening afhankelijk zijn wanneer we dat resultaat hebben behaald. Toch is het zo dat we het grootste deel van ons leven bezig zijn met het proces van het maken van resultaten. Ontspan en geniet van de weg die je aflegt naar je resultaat. Tegen de tijd dat je in je BMW Z3 zit, kun je ook hier van genieten.

Sta open voor het onbekende.

Leven is van nature chaotisch, non lineair en haar essentie mysterieus. Het was Kierkegaard die zei:”het leven is niet een probleem wat je moet oplossen, het is een mysterie wat je leeft.” Dus sta open voor nieuwe dingen in je leven en “enjoy the ride”

3 antwoorden
  1. Ruben
    Ruben zegt:

    Mooi stuk! Sterk staaltje blog! Niet gek.. Deze leidraad leefde ik op 4feb. 2011 nog niet . (staat er als datum boven).
    Wat een ander leven zo… … …

    Typefoutje..

    *En denken is misschien we niet erg specifiek.* Waar de “Denker” en de “Bewijzer” echt over gaan is wat mensen, diep van binnen, geloven over henzelf en de wereld om hen heen.. Het goede nieuws is dat het makkelijk is waar te nemen wat jouw “Denker” heeft gedacht en wat jouw “Bewijzer” heeft bewezen.

    BTW weet niet of je het nuttig vindt wanneer ik je dit soort dingen mail. Doe het totdat je zegt liever niet…
    m.h.g.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 + zeventien =