Wellformed outcomes

Het fundament van succes

De reden dat de meeste mensen hun doelen niet bereiken, is simpel: ze formuleren hun doelen niet helder, of geloven er diep van binnen niet in. Geen wellformed outcomes dus. Winnaars weten precies waar ze naartoe willen, wat ze onderweg gaan doen en met wie ze het avontuur aangaan.

Wat zijn wellformed outcomes?

Een goed geformuleerd doel begint met één vraag: Wat wil je écht bereiken?

Het bekende model Be -> Do -> Have laat zien dat je eerst de persoon moet worden die het gewenste resultaat kan bereiken, daarna het juiste gedrag moet vertonen, en pas dan de vruchten plukt van je inspanningen.

Vrijwel al ons gedrag is bedoeld om bepaalde uitkomsten te realiseren. Als je niet helder hebt wat je wilt bereiken, kun je ook geen routekaart maken die je daar naartoe leidt. Duidelijke doelen geven je richting en vergroten de kans dat je onderweg nieuwe, snellere of slimmere routes ontdekt.

Doelen kunnen variëren van ‘een leuke avond op een feestje’ tot ‘miljonair worden binnen drie jaar.’ Maar ongeacht het soort doel: hoe concreter, hoe krachtiger.

Stel je doel voor alsof je het al bereikt hebt

Verplaats jezelf mentaal in de situatie dat je je doel al gehaald hebt. Sta open voor manieren om dat resultaat nog beter te maken. Het is slim om je doelen bij te stellen vóórdat je er veel tijd of geld in steekt. Blijf flexibel, stuur bij waar nodig en zorg dat het doel past bij wie je bent en wat voor jou belangrijk is. Dit noemen we in NLP ‘ecologie’: alle delen van jou zijn het eens met het doel, je waarden, behoeften en verlangens zijn in lijn.

Anthony Robbins over doelen

Tony Robbins verwoordt het als volgt:

“Elke doelstelling moet direct gevolgd worden door een concreet plan én massieve, consequente actie. Je hebt nu al de kracht om te handelen. Als je die nog niet gebruikt, komt dat meestal doordat je geen doelen hebt die je écht inspireren.”


10 Stappen naar een wellformed outcome

1. Formuleer je doel positief en specifiek

Beschrijf exact wat je wél wilt, niet wat je wilt vermijden. Dus niet: “Ik wil niet langer perfectionistisch zijn,” maar: “Ik wil ontspannen kunnen werken, ook als iets niet perfect is.” Omschrijf zo concreet mogelijk hoe het eruitziet, klinkt en voelt.

2. Zet je doel in termen van jouw mogelijkheden

Jouw doel moet afhangen van jouw gedrag, niet van anderen. Dus niet: “Ik wil dat anderen mij steunen,” maar: “Ik ontwikkel deze week een aanpak waarmee ik positieve reacties krijg en blijf die verbeteren tot het werkt.”

Vraag jezelf:

  • Wat kan ik zelf doen om het te laten slagen?
  • Welke concrete acties vergroot mijn kans op succes deze week?

3. Context: wanneer, waar, met wie?

Maak je doel specifiek door te benoemen in welke situatie het geldt. Bijvoorbeeld: “Ik wil in de komende 12 maanden €65.000 verdienen, vanaf 1 juli, door NLP-trainingen te geven aan verzekeringsmaatschappijen.”

Voeg locaties, mensen, data en andere relevante details toe.

Vraag ook:

  • In welke context zou ik dit gedrag juist níet willen laten zien?

4. Zintuiglijke beschrijving

Maak je doel voelbaar en concreet door je zintuigen te betrekken. Hoe ziet succes eruit? Hoe klinkt het? Wat voel je in je lichaam als je je gewaardeerd voelt? Wie is erbij betrokken, wat zeggen ze, wat zie je aan hun gezicht?

5. Deel het op in behapbare stappen (chunking down)

Maak van een groot doel kleinere, haalbare subdoelen. Een boek schrijf je niet ineens; elke dag één pagina. Een olifant eet je ook stukje voor stukje.

6. Regel de juiste support

Welke hulpbronnen heb je nodig? Denk aan mensen, kennis, tools, geld, vaardigheden. Maak het concreet: wie kan je helpen, wat is hun naam, wat heb je precies van ze nodig? Wat moet je in jezelf ontwikkelen—meer zelfvertrouwen, veerkracht, lef?

7. Doe een ecologie-check

Welke interne of externe obstakels kunnen je doel in de weg staan? Zijn er waarden, overtuigingen, andere doelen, mensen of regels die een rol spelen? Hoe kun je hier nu al rekening mee houden?

8. Bepaal je mijlpalen

Hoe weet je of je op de goede weg bent? Bedenk vooraf welke signalen van vooruitgang je onderweg wilt zien en prik data waarop je ze evalueert. Zelfs kleine stappen zijn waardevolle mijlpalen.

9. Schrijf je doelen op

Doelen, subdoelen en mijlpalen opschrijven werkt! Zo heb je altijd een plek om je voortgang, ideeën en aanpassingen bij te houden. Het geschreven woord maakt je commitment krachtiger.

10. Test en monitor

Blijf je voortgang volgen. Houd je doelen zichtbaar. Kijk welke obstakels je tegenkomt en welke NLP-technieken je kunnen helpen. Zie je doelen niet als een to-do lijst, maar als een inspirerende richting. Vier kleine successen onderweg. Maak er dus echt wellformed outcomes van.

In een wereld vol afleiding is uitstelgedrag altijd dichtbij. Mijn advies: vecht er niet tegen, maar houd je doel als kompas. Maak het groot genoeg om je te inspireren, en vier elke mijlpaal die je bereikt. Stel je uitkomsten niet alleen als eindpunt, maar vooral als middel om je diepste drijfveren te vervullen.