Het vijf staps NLP verkoop model is een bekend NLP model wat veelvuldig in verkoop wordt gebruikt. Het maakt gebruik van de vooronderstelling dat als je de waarden (wat de klant belangrijk vindt uitgedrukt in emotioneel beladen woorden) van de klant kent, de klant weinig heeft om nee te kunnen zeggen tegen een voorstel. Natuurlijk kan dit model ook worden gebruikt in situaties waarin je anderen moet overtuigen van je standpunt.
De stappen in het vijf staps NLP verkoop model zijn:
Maak rapport
Spiegel en match het volgende:
- Fysiologie
- Tonaliteit
- Representatiesystemen
- Ademhaling
- Predicaten en sleutelwoorden
Stel vragen aan de prospect
- Spreek de taal van de ander
- De vragen die gesteld worden hebben een directe relatie met dat wat je verkoopt
- Met welk doel?
- Ontdek het voorkeursysteem en de gewenste staat van de ander
- Ontdek aankoop en beslissing strategieën en waarden
Zoek naar de behoefte van de prospect
- Creëer een behoefte en/of creëer een waarde.
- Is er geen behoefte, stop dan en zoek een ander prospect.
- Maak gebruik van de conditional close: ‘Is dit voor jou waardevol?’
- Maak gebruik van Tag Questions
Koppel de behoefte of de waarde aan je product of dienst
- Gebruik de waarde en de strategie van je prospect
- Maak gebruik van het Agreement frame (zinnen te koppelen door het woord ‘en’ in plaats van ‘maar)
- Maak gebruik van het Contrast Frame (twee situaties met elkaar vergelijken, vergeleken met….)